Средње стручне школе су, у четвртак, 17. септембра, прве отпочеле припреме за пилотирање државне матуре, активним учешћем у два информативна састанка, одржана онлајн преко платформе Зум, у 9, односно у 12 сати. У истим терминима и са истим дневним редом, али дан касније, одржавају се врло слични састанци, на које су позване гимназије и средње уметничке школе. Тако ће, у ова два дана, све пилот-школе – њих 103 – добити уводна упутства на тему предстојећег првог пилотирања државне матуре, које су ове школе изабране да спроведу.
Преко 100 школа које је Министарство просвете науке и технолошког развоја претходних месеци одабрало као носиоце првог пилотирања државне матуре подељено је у четири групе. Првог дана ових дводневних информативних разговора намењених њима, окупили су се представници готово 50 средњих стручних школа (преко 20 по термину), из свих делова Србије.
У те 103 пилот-школе спада 40 средњих стручних школа у којима образовање траје четири године и 10 школа у трогодишњем трајању. Стога је на састанцима првог дана између осталог било речи и о сличностима и разликама између стручне матуре, коју у идућој школској години полажу ученици четворогодишњих профила, и завршног испита који, већ крајем ове школске године, чека ученике трогодишњих образовних профила.
Домаћини ових разговора су стручњаци Пројекта државне матуре. Они су школама претходних дана, уз позивнице, послали и материјале нужне за успешно спровођење првог пилотирања. Улогу модератора имао је Грегор Мохорчич, вођа тима Пројекта. Он је, на почетку оба разговора, поименце прозвао представнике школа, међу којима нису били искључиво директори, већ и други запослени, а понегде су се одазвали и читави мали тимови.
Уводну реч је дала Славица Ракић, која је у име Министарства просвете, науке и технолошког развоја, све учеснике поздравила и укратко их подсетила на развој идеје увођења матуре на националном нивоу. Ова амбициозна идеја се сада, како је нагласила, и практично спроводи, уз велику финансијску помоћ и подршку Европске уније. Све учеснике је назвала пионирима тог великог посла побољшавања квалитета образовања у свим сегментима и посетила их да ће њихова искуства из пилотирања бити драгоцена бројним учесницима државне матуре током година. Нагласила је жељу Министарства да заједно са школама усаврши процес спровођења тог пресудног испита.
Грегор Мохорчич је потом укратко подсетио на промене које државна матура уводи у образовни систем. Предочио је календар пилотирања и друге одлуке које су донете у сарадњи са Министарством и образовним заводима, око избора школа и образовних профила. Посебно је образложио шта је у условима пандемије могуће испробати кроз пилотирање. Акценат ће у овој прилици бити на квалитету задатака, а предвиђено је да само одређен број школа пилотира упутства за спровођење матуре, односно завршног испита – дакле процедуре.
Садашњу визију процеса представила је Ника Шламбергер, кључни експерт за завршне испите. Изложила је учесницима укратко оне делове процеса који су детаљно обухваћени стручним упутствима припремљеним у претходним месецима и навела тела које образовни систем треба да формира, школске органе на која се преносе задужења и разјаснила поделу улога међу њима. Најавила је да, уз упутства, школе добијају и обрасце потребне за евидентирање специфичности – броја ученика, језика на којима полажу, предмета које бирају, као и евентуалних сметњи које захтевају посебне услове при полагању или прилагођавање испитних материјала. У фази пре и током пилотирања, па и касније, нагласила је, биће драгоцено да се прикупи што више напомена из праксе, из самих школа, како бисмо до стварне државне матуре могли у највећој могућој мери да усавршимо процес.
Љиљана Левков, кључни експерт за развој капацитета, говорила је о предстојећој припреми за државну матуру свих група учесника – школа, школских управа, ученика, родитеља, чланова образовних институција, високог школства и других елемената образовног система. Ради што боље припреме за спровођење ових пресудних испита, описала је у најкраћем програм обука планираних за крај септембра и напоменула да ће школе тачне датуме обука и распоред по групама добити идуће недеље.
Тамара Икономов, експерт за комуникације и медије, обавестила је учеснике о комуникацијском плану припремљеном за пилотирање. Упутила је представнике школа да очекују разноврсне материјале у електронској форми – инфографике, брошуре и слично, почетком октобра – благовремено за спровођење пилотирања. Нагласила је и важну улогу коју школе могу да имају у обавештавању локалних медија у својим срединама. Упутила је учеснике да све информације потраже на сајту државне матуре и на званичним страницама државне матуре на друштвеним мрежама Фејсбук и Линктин, као и да евентуална питања поставе преко наше адресе info@matura.edu.rs, уколико их не налазе на страници са нашим одговорима на најчешћа питања.
У завршници оба састанка првог дана, представници школа су поставили неколико конкретних питања, на које су домаћини скупа одмах одговорили. И завршну реч у име МПНТР дала је Славица Ракић. Захваливши се свима, истакла је посебно задовољство потпуном транспарентношћу процеса, чињеницом да су све информације јавно доступне, као и да је Министарство редовно упознато са питањима која се на тему државне матуре постављају.
Оба разговора првог дана су завршена унутар предвиђеног трајања и протекла су без техничких сметњи. Слајдове са скупа можете да преузмете овде.
Да подсетимо, у првом пилотирању државне матуре, планираном за крај октобра 2020. године, учествује приближно једна четвртина средњих школа и око 5000 ученика.