Регулатива на тему образовања и васпитања на више места предвиђа једнообразне испите на крају средњег образовања. По плану, њих на националном нивоу, истовремено за све ученике, организују државне институције. Ти испити треба да замене разноврсне и разнолике испите које, ради пријема студената, организују високошколске установе, свака за себе или у мањим групама.
Институције надлежне да спроведу ове стандардизоване матурске испите имају јасно дефинисане мандате и одговорности:
- Министарство просвете, науке и технолошког развоја (МОЕСТД) као део Владе Србије, између осталог је одговорно за: планирање и праћење развоја образовања; надзор над радом институција; верификацијау резултата спровођења прописаних циљева образовања на националном нивоу
- Покрајински секретаријат за образовање, прописе, управу и националне мањине – Националне заједнице, као део покрајинске владе и сектора образовања, у складу са Уставом, законом и статутом, одговоран је за предшколско, основно и средње образовање, студентски смештај, неформално образовање одраслих и образовање националних мањина – националних заједница
- Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања одговоран је, између осталог, за: завршни испит на крају основног и средњег образовања (за гимназијско, стручно и уметничко образовање), алате (инструменте) за завршни испит, обраду и анализу резултата завршног испитивања, односно учествује у спољашњем вредновању квалитета рада установа путем вредновања постигнућа ученика на завршним и матурским испитима
- Завод за унапређење образовања и васпитања одговоран је, између осталог, за: наставни план и програм у основном и средњем образовању, уџбенике, стандарде квалификација за стручно образовање и слично
- Педагошки завод Војводине одговоран је за припрему образовних програма за језике националних мањина које живе на територији аутономне покрајине Војводине
- Национални просветни савет, Савет за стручно образовање и образовање одраслих и Национални савет за високо образовање одговорни су за разноврсна образовна питања, и између осталог дају мишљење на предлоге програма матуре
- Координационо тело за општине Прешево, Бујановац и Медвеђа координира активности надлежних државних органа и јавних служби на територији ових трију општина, укључујући и питања из области образовања
- Савети националних мањина (образовни одбори) прате спровођење закона и других прописа из области културе, образовања, обавештавања и службене употребе језика и писма
Сем ових званичних тела, у стандардизовању испита на крају средњег образовања непосредно учествују:
- Ученици средњих школа (гимназија, уметничких и стручних школа) који имају право на квалитетно образовање и васпитање, што подразумева и независно вредновање остварености циљева образовања и резултата учења
- Запослени у средњим школама (гимназијама, уметничким и стручним школама)
- Наставници и административни радници из високошколских установа.
Процес увођења државне матуре активно подржава и Национална асоцијација родитеља и наставника, организација посвећена развоју партнерства између родитеља и наставника и темама које, између осталог, утичу и на унапређење образовања.
Техничку помоћ у припреми испита пружа Пројекат државне матуре. Покренуло га је Министарство просвете, науке и технолошког развоја, а финансира га Европска унија, из ИПА фондова.